måndag 3 mars 2008

#15 REM "New Adventures in Hi-Fi" [1996]


Jag vet inte exakt hur mycket sanning det ligger i att de spelade in skivan under Monsterturnén. Sanning eller inte så har de i alla fall fått till ett tidsdokument. En skiva som illustrerar både deras turné, bandets utveckling och samtidigt tar tempen på det land som de befinner sig i. Bandet är eftertänksamt och lite tveksamt. Vilken väg ska vi ta? Vart är vårt land på väg? Hur hittar vi tillbaka?
När jag tänker på New Adventures in Hi-Fi tänker jag inte låtar eller melodier. Jag ser skivan mer som en dagbok eller ett fotoalbum. Eller soundtracket till ett band som är på turné efter några år med framgång utan dess like och nu inte riktigt vet vad som väntar. I denna ovisshet uppstår längtansfull musik som kittlar mina sinnen och min fantasi.
Det är sällan man stöter på skivor som är så homogena. Alla låtar har sin plats och fyller sin funktion och ingen sticker ut eller faller ur. Omslagets svart-vita och matta framtoning är också en viktig del i denna helhet.

Inga kommentarer: