tisdag 11 mars 2008

#21 Einstürzende Neubauten "Halber Mensch" [1985]


Alltså: jag är väl ganska tuff egentligen. Eller? Jag känner mig i alla fall ganska tuff ibland. När jag struntar i vad folk säger, gör tvärtom, sprider tuffa ironiska kommentarer omkring mig, struntar i fåniga bestämmelser, gör små självdestruktiva saker, struntar i att göra små självdestruktiva saker, går mot rött, gasar för att det är kul och svär. Men jag har ingen tatuering. Jag har inte DEN obligatoriska festivaltatueringen. Jag har ju för guds skull inte ens haft mohikan eller dreads. Men det är ju å andra sidan ganska tufft att låta bli och istället vara tuff på Bernard Sumner-vis. Men Tatueringen, den hade definitivt gjort mig tuffare. Och nu är det försent. Inte för tatueringen, men ingen kommer att betrakta mig som tuffare för det. Ingen bryr sig heller om att jag sitter och lyssnar på Halber Mensch på arbetstid, eller drömmer om en rökfylld kvart i Fredrichhain. Det gör liksom inte en 32-åring tuffare.
Einstürzende var och är fortfarande på riktigt. Visst finns det en otrolig humor i allt, men samtidigt är det konst med stort K, och de har varit sjukt konsekventa i de runda 25 år de har pysslat med och utvecklat sin performance. Mitt intresse föddes med plattan "Tabula Rasa" som givetvis innehöll det mest lättillgängliga spåret de någonsin spelat in på skiva "Das Interimsliebenden". När intresset återuppväcktes tog det inte lång tid att konstatera att "Halber Mensch" är deras mästerverk. Inte bara för förlagan till festivaltatueringen, utan för att den är så oerhört stark i sitt uttryck. På gränsen till obehaglig. Min obefintliga tyska förhindrar mig från att analysera texterna, något som gör att plattan för mig får ett än mer mytiskt skimmer. Det är dock ingen konst att lista ut andemeningen i de flesta låtar, som acapellan "Halber Mensch" eller den technomässande "Yü-Gung (Fütter Mein Ego)". Föd mitt ego! Föd mitt ego!
Einstürzende blev husgudar hos mången industrisyntare. Jag misstänker att en större anledning än musiken var vad de stod för och Blixas plågade uttryck (och den grafiska Halber Mensch!). Det kan verka konstlat för en utomstående, men som de säger på Perpetuum Mobile: Life on other planets is difficult...

Inga kommentarer: