söndag 9 mars 2008

#21 Tori Amos “Little Earthquakes” [1992]


Tori är (var?) bästis med både Trent Reznor och Neil Gaiman och har inkluderat små blinkningar till dem i sina texter. Mest känd är sannolikt denna till Neil ur 1992 års höjdare ”Tear in your hand”:

all the world just stopped now
so you say you don't wanna stay together anymore
let me take a deep breath babe
if you need me, me and neil'll be
hangin' out with the DREAM KING

neil says hi by the way
i don't believe you're leaving cause
me and charles manson like the same ice cream

i think it's that girl
and i think there're pieces of me
you've never seen
maybe she's just pieces of me
you've never seen well
all the world is
all i am the black of the blackest ocean
and that tear in your hand
all the world is DANGLIN'...danglin'...
danglin' for me DARLIN'
you don't know the power that you have
with that tear in your hand
that tear in your hand

Gaiman har i sin tur inkluderat textrader, porträtt, Toris makes efternamn m.m. i diverse serier och böcker. Neil Gaiman är en av mina 3/5/10-favoritförfattare (beror dock lite på vilket humör jag är på samt hur nära midnatt klockan är....) och Tori är 2:a på min lista över kvinnliga favoritmusiker (det kommer en till på 50-Listans sextonde plats).
Live är hon dock så intensiv att hon blir lite läskig - men fortfarande otroligt intagande....

Inga kommentarer: